Autorius Tema: Elektra ekspediciniame automobilyje  (Skaityti 12227 kartai)

Atsijungęs VMatas

  • Administratorius
  • Gyventojas
  • *****
  • Pranešimai: 5407
  • LR dvasia: +38/-6
Elektra ekspediciniame automobilyje
« Įrašytas: Vasario 07, 2013, 22:22:09 »

Taigi, važiuojame į kelionę ir norime kad kelionė būtų maloni ir patogi. Esame jau sugadinti civilizacijos ir be daudelio daiktų nebegalime apsieiti - o tie daiktai reikalauja elektros energijos. Trumpas sąrašėlis:

Elektrinė gervė (jei yra);
Oro kompresorius;
12V/220V invertorius;
Šaldytuvas(jei yra);
Dušas;
Kompiuteris (o gal ir ne vienas);
Įvairūs pakrovėjai(fotoaparatams, racijoms, GPS imtuvams ir pan.);
Barzdaskutė (jeigu reikia);
Apšvietimas stovykloje;
 Įrankiai technikos remontui;
 Didelės galios muzikos įranga (jei kam to reikia);
 ....

Kad nenaudoti pagrindinio akumuliatoriaus energijos kelionėms parengti visureigiai labai dažnai turi antrą akumuliatorių - esant toli nuo kelių galima maitinti visą papildomą įrangą ir be problemų užvesti variklį nuo pagrindinio akumuliatoriaus. Jei iškrautume pagrindinį akumuliatorių papildomai įrangai maitinti, rizikuotume pasilikti toli nuo civilizacijos ilgam... Jei automobilyje yra elektrinė gervė, tai antras akumuliatorius yra tiesiog būtinas. Tačiau vien pastatyti antrą akumuliatorių ir sujungti jį lygiagrečiai su pagrindiniu neužtenka, nors kai kurie automobiliai turi jau gamykloje instaliuotus 2 akumuliatorius.
Deja, šis sprendimas be papildomų priemonių yra neoptimalus dėl kelių priežasčių:
Kaip žinia, akumuliatoriai eksploatavimo metu sensta ir jų parametrai kinta. Dėl to keičiasi pakrauto akumuliatoriaus įtampa (įtampa, kuri yra ant akumuliatoriaus gnybtų, kai pakrovėjas yra atjungtas) - normaliai yra maždaug 12.4-12-6 V. Jei dviejų lygiagrečiai sujungtų akumuliatorių įtampa yra skirtinga (o taip bus praktiškai neišvengiamai), vienas akumuliatorius iškraudinės kitą, ir po kurio laiko mes turėsime tik vieną pakrautą akumuliatorių Nr.1( tą, kurio įtampa yra mažesnė). Dar daugiau, laikui bėgant nuolat iškraudinėjamas Nr.2 sens greičiau, jo parametrai ir krūvio laikymo laikas degraduos, ir jau akumuliatorius Nr. 2 po trumpo laiko išjungus degimą pradės iškraudinėti akumuliatorių Nr. 1. Šito proceso rezultatas - dviejų akumuliatorių pakeitimas naujais greičiau nei naudotume tik vieną, bei galimybė po nakties neužsivesti kai labiausiai to reikia.. Ir čia nekalbame apie tai, kad mes patys dar naudojame energiją iš akumuliatorių!
Kitas momentas - du lyiagrečiai sujungti akumuliatoriai sukuria dvigubą apkrovą generatoriui. Jei tai gamyklinis sprendimas, tai generatorius yra tam numatytas. Jei ne, galime turėti problemų, tokių kaip sudegę diodai arba relė-reguliatorius. Galima, jei tai įmanoma, pakeisti generatorių galingesniu, arba pastatyti papildomą generatorių, tačiau tai nepašalina pirmos problemos.
Na gerai - mūsų akumuliatoriai yra nauji, krūvį dar laiko ir pernelyg greitai neiškrauna vienas kito. Įsirengėme stovyklą, pasigaminome vakarienę, susėdome prie stalo, alus, dar kas nors, ir vakaras tapo jaukus ir mielas. Apšvietimas, muzika, ir laikas bėga nepastebimai - o kas nuėjo miegoti paskutinis ir kada - nežinia. Rytą reikia užsivesti - ogi abu akumuliatoriai jau iškrauti... Gerai jei automobilis ne vienas ir esame netoli nuo kelio - o jei vieni ir miško glūdumoje?

Taigi, dėl šių išvardintų priežasčių ekespedicinio automobilio akumuliatorius BŪTINA atskirti vienas nuo kito - pagrindinis akumuliatorius naudojamas TIK variklio ir kitų automobilio sistemų reikmėms, pagalbinis - tik pagalbinės įrangos maitinimui, bei gali būti panaudotas variklio užvedimui, jei dėl kokių nors priežasčių pagrindinio akumuliatoriaus krūvio nepakanka (pvz., dėl šalčio). Kaip tai padaryti?

Jungiklis(pvz., masės išjungėjas), kuriuo prijungiame papildomą akumuliatorių krovimui, kai pagrindinis jau pasikrovė. Nepatogu ir nepraktiška, nes visų pirma, lengvai galima pamiršti, o antra - reikia turėti voltmetrą, kad kontroliuoti įtampą.
Automatinis sprendimas už vienokią ar kitokią pinigų sumą (1 pav.), pvz.: http://www.traxide.com.au/trax1sc80_2.html, http://www.pplmotorhomes.com/parts/rv-converters/dual-battery-isolator.htm, http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=battery+isolator. Sprendimo ilgaamžiškumas ir patikimumas priklausys nuo to, koks komutuojantis elementas bus panaudotas įrenginyje. Ganėtinai dažnai tai bus didelės srovės relė, kuri tačiau nėra labai ilgaamžė, kai įkrovimo metu srovės siekia keliolika - keliadešimt amperų (priklausomai kaip labai iškrautas pagalbinis akumuliatorius). Pagalbinio akumuliatoriaus įkrovimo metu bus naudojama ne tik generatoriaus, bet ir pagrindinio akumuliatoriaus energija, todėl relė suveikinės, kai įtampa ant pagrindinio akumuliatoriaus nukris, kad jį vėl pakrauti - tokia komutacija dėl kibirkščiavimo kontaktų gyvenimo laiko tikrai neprailgins.



1 pav. Automatinis akumuliatorių atskyrimas

Pasirinkimas čia priklauso nuo automobilio savininko, jo finansinių galimybių, sugebėjimo pačiam kažką pasidaryti ir t.t.

Dar vienas svarbus momentas - instaliacija automobilyje, nes srovės vartotojai dažniausiai turės būti sukoncentruoti bagažinės pusėje. Aišku, navigatorius ir videoregistratorius (jei tokį turime), maitinsis iš lizdo ties vairuotoju/keleiviu. Tačiau visi kiti lizdai, laidai ir įrenginiai turi būti kitoje vietoje, kad vairuotojui nebūtų trukdoma. Be to, jei planuojame važiuoti per brastas, turime pagalvoti ir apie tai, kad galime salone turėti vandens - todėl tiek lizdai, tiek įrenginiai turi būti maksimaliai galimame aukštyje, kad sumažinti jų paskendimo tikimybę.

Visų šių pamastymų rezultas - schema, parodyta 1 pav. ir maitinimo skydas, parodytas 2 pav. Kai bus pavasaris ir bus šilta, instaliuosiu skydą automobilje ir tada atsiras dar vienas paveiksliukas.
Trumpai apie skydą - jo paskirtis turėti vieną tvarkingą vietą visų elektros energijos vartojų pajungimui bagažinėje (oro kompresorius, invertorius, įvairus pakrovėjai, dušas ir pan.). Voltmetras yra skirtas kontroliuoti tiek pagrindinio, tiek ir pagalbinio akumuliatoriaus būseną stovyklavimo metu. Mikrokontroleris U1 ir MOSFET tranzistorius Q1 atlieka baterijų izoliatoriaus vaidmenį. Kai degimas yra įjungtas (variklis užvestas) kontroleris seka pagrindiniio akumuliatoriaus būseną,  tik jam pasikrovus atidaromas MOSFET tranzistorius ir pagalbinis akumuliatorius irgi prijungiamas krovimui. Šio sprendimo privalumas - nėra kontaktų kibirkščiavimo, dėl to jis yra ilgaamžiškesnis, yra darbo režimo indikacija. Be to, per didelės galios Šotkio diodą (400A) D2 pagalbinis akumuliatorius automatiškai prijungiamas lygiagrečiai pagrindiniam variklio užvedimo metu, taip palengvinant užvedimo procesą šaltu metų laiku. Tikiuosi, kad šis sprendimas  pagelbės man visose kelionėse bei žiemą, kai bus labai šalta :)
 

 
2 pav. Akumuliatorių atskyrimas ir maitinimo skydas - schema.


3 pav. Maitinimo skydas.

L319 V6 HSE Bonatti Grey
neVilnius

Skype: vmatas

Visureigio išskirtinė savybė - užstrigti vietoje iki kurios neprivažiuoja kiti automobiliai :)

Atsijungęs Ec

  • Gyventojas
  • ****
  • Pranešimai: 2895
  • Age: 55
  • LR dvasia: +19/-10
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #1 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 21:31:01 »
Aš planavau panašų dalyką su mažais skirtumais:
Mano buvo relinis ir be valdiklio, dabar apsigalvojau.
Kompresoriaus schemoje nebuvo numatyta
Voltmetrai du, be perjungiklio, kiekvienai baterijai savo ir pastoviai įjungti
ir su maitinimo lizdais kitaip
Dabar klausimai:
Kokios galios tranzistorius Q1? Kaip jų patikimumas, gal reikėtų statyti nuosekliai du, jei vieną pramuštų?
Kas per lizdai aplink 220v rozetę?
Kokia kompiuterinių maitinimo lizdų paskirtis?
Kam reikia atjunginėti lizdus ?
Gal reikia galingų diodų? (turiu keturis su radiatoriais nuo rusiško suvirinimo aparato) Pas mane jie be pritaikymo, galiu padovanoti vieną - kitą


LR Discovery 3 TDV6

Kuo geresnis visureigis tuo toliau važiuoti traktoriui :)

Atsijungęs RaimisB

  • Moderatoriai
  • Gyventojas
  • ****
  • Pranešimai: 2704
  • Age: 2020
  • location: Vilnius
  • LR dvasia: +20/-19
    • www.eljunga.lt
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #2 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 21:51:21 »
gal ne viska idemiai perskaiciau sioje temoje, bet pasidalinsiu patirtimi. senajame kemperyje, kuris tarnavo 6 metus buvo 2 akumai, vienas variklio, kitas kemperio (gilaus issikrovimo). jie buvo sujungti per 50A rele. rele sujungdavo abu akumus ijungus degima. abu sujungti starterio sukimo metu, krovimo metu, stovejimo metu sodinamas tik kemperinis. viskas buvo puikiai, bedu nebuvo. naujame dabar kemperiniam stovi papildoma saules baterija 120w, vasara, su musu nedideliu elektros poreikiu diena speja pasikrauti.
Defender 90 300TDI, Defender 110 TD5
www.eljunga.lt

Atsijungęs justasRR

  • Laiko patikrinti broliai
  • Gyventojas
  • **
  • Pranešimai: 851
  • Age: 42
  • location: Vilnius
  • LR dvasia: +9/-0
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #3 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 22:01:51 »
man atrodo boosteri paprasciau isimesti i bagazine

Atsijungęs VMatas

  • Administratorius
  • Gyventojas
  • *****
  • Pranešimai: 5407
  • LR dvasia: +38/-6
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #4 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 22:15:57 »
Aplink rozetę - saugiklių lizdai. Statosi automobiliniai saugikliai.

Tranzistorius IRF4905 75A - krovimui pilnai pakaks. Galima statyt lygiagrečiai, bet tada reiktų išlyginančių varžų. Lygiagrečiai tranzistoriui jungiamas galingas Šottkio diodas (keli diodai) su aukšta pikine srove - padeda užvedimo metu jei ką.

Kompiuteriniai lizdai skirti pajungti oro kompresoriui ir invertoriui bei bet kokiai kitai +12V apkrovai su didesne srove (prikurkės lizdai kokiai 30A srovei neskirti)

Atjungimas tik patogumo dėlei.

Tie diodai geras daiktas suvirinimo aparatui daryti, bet šiuo atveju reikia mažo įtampos kritimo diodų - tam puikiai tinka Šottky diodai.

Relė irgi sprendimas, bet esant didelėms srovėms greitai apdega kontaktai.. o kareiviškų relių dabar pakankamai sunku gauti...

Daiktas iki galo neužbaigtas, bet kai atšils bus užsiimta instaliacija. Be to yra planas padaryti kelioninius stalčius su gultu virš jų - tai viską po truputį reiks vienu kartu suinstaliuoti.
L319 V6 HSE Bonatti Grey
neVilnius

Skype: vmatas

Visureigio išskirtinė savybė - užstrigti vietoje iki kurios neprivažiuoja kiti automobiliai :)

Atsijungęs Ec

  • Gyventojas
  • ****
  • Pranešimai: 2895
  • Age: 55
  • LR dvasia: +19/-10
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #5 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 22:31:38 »
Planuoji kažkur "netoli" nuvažiuoti?
LR Discovery 3 TDV6

Kuo geresnis visureigis tuo toliau važiuoti traktoriui :)

Atsijungęs VMatas

  • Administratorius
  • Gyventojas
  • *****
  • Pranešimai: 5407
  • LR dvasia: +38/-6
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #6 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 22:40:48 »
Yra planų iki Baikalo nuvažiuoti. O paskui bus matyt kur toliau. Bet kol kas stabdo šeimyninės problemos.. :(

Šiaip miegojimui Disko 3 yra idealus auto - išbandyta dviese praeitą vasarą, o mano ūgis 190cm. Jokio diskomforto kad maža vietos, kojos netelpa - super. Ir joks lietus nebaisu. Per Land Rover festivalį naktis buvo visai nešilta - išmiegota puikiai ir šiltai :)
L319 V6 HSE Bonatti Grey
neVilnius

Skype: vmatas

Visureigio išskirtinė savybė - užstrigti vietoje iki kurios neprivažiuoja kiti automobiliai :)

Atsijungęs Ec

  • Gyventojas
  • ****
  • Pranešimai: 2895
  • Age: 55
  • LR dvasia: +19/-10
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #7 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 22:55:54 »
O aš galvojau, kad toli susiruošiau (Kurganas, ~500km už Uralo). Tai turbūt tik pusiaukelė?. Bet matyt, kad šią vasarą teks praleisti prie namų
LR Discovery 3 TDV6

Kuo geresnis visureigis tuo toliau važiuoti traktoriui :)

Atsijungęs VMatas

  • Administratorius
  • Gyventojas
  • *****
  • Pranešimai: 5407
  • LR dvasia: +38/-6
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #8 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 22:59:25 »
Urale jau esu buvęs..su Rover 75 :) Ir tai truputį arčiau nei pusiaukelė. Bet jei norim kalbėt apie keliones tai persikeliam kitur. O tai sau bano gi neduosiu :D
L319 V6 HSE Bonatti Grey
neVilnius

Skype: vmatas

Visureigio išskirtinė savybė - užstrigti vietoje iki kurios neprivažiuoja kiti automobiliai :)

Atsijungęs justasRR

  • Laiko patikrinti broliai
  • Gyventojas
  • **
  • Pranešimai: 851
  • Age: 42
  • location: Vilnius
  • LR dvasia: +9/-0
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #9 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 23:16:10 »
keliam keliam tema, nes as norejau jau klausti, kodel mintimis apie ta kelione nepasidalinta ;)

Atsijungęs RaimisB

  • Moderatoriai
  • Gyventojas
  • ****
  • Pranešimai: 2704
  • Age: 2020
  • location: Vilnius
  • LR dvasia: +20/-19
    • www.eljunga.lt
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #10 Įrašytas: Vasario 13, 2014, 23:25:07 »
rele neiskepe per 6 metus, paprasta buvo, ne karine, aisku ziema neuzvedinejau, bet ir keliones su LR ziema nelabai gresia :)
Defender 90 300TDI, Defender 110 TD5
www.eljunga.lt

Atsijungęs VMatas

  • Administratorius
  • Gyventojas
  • *****
  • Pranešimai: 5407
  • LR dvasia: +38/-6
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #11 Įrašytas: Vasario 14, 2014, 07:39:27 »
Relę dar irgi kažkaip protingai valdyti reikia:)..kad nesusijungtų abu iškart krovimui ir pan:) Bet visada kaip variantas gali būti.
L319 V6 HSE Bonatti Grey
neVilnius

Skype: vmatas

Visureigio išskirtinė savybė - užstrigti vietoje iki kurios neprivažiuoja kiti automobiliai :)

Atsijungęs Ec

  • Gyventojas
  • ****
  • Pranešimai: 2895
  • Age: 55
  • LR dvasia: +19/-10
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #12 Įrašytas: Balandžio 13, 2015, 22:20:54 »
Gal galima būtų schemą didesne raiška ir daugiau informacijos apie tavo valdymo - maitinimo bloką? Spiria laikas gamintis
LR Discovery 3 TDV6

Kuo geresnis visureigis tuo toliau važiuoti traktoriui :)

Atsijungęs VMatas

  • Administratorius
  • Gyventojas
  • *****
  • Pranešimai: 5407
  • LR dvasia: +38/-6
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #13 Įrašytas: Balandžio 13, 2015, 23:07:03 »
Taip ir nepadariau viso vidaus su mikrokontroleriu :) Net ir programėlės draftas kažkur diske voliojasi:) Tranzai ir galingi Šotkio diodai irgi stalčiui voliojasi :D
Šeštadienį kairiajame bagažinės įgilinime suinstaliavau invertorių - kompą, tabletą, telefonus bus galima ramiai krauti. Kadangi ypatingos galios neplanuoju tai pakaks prijungimo prie prikurkės lizdo bagažinėje - jei kažkam reiks daugiau(invertorius 500W) tai jungsiu tiesiai prie akumo. Labai jau sudėtinga D3 storus laidus pratampyti ir įlįsti su jais į vidų.

Norint paprastai, piktai ir greitai - geras jungiklis, Šotkio diodas(kad nereiktų didelio radiatoriaus - Šotkio diodas turi mažą įtampos kritimą ir akumas). Nusprendžiau kad papildomo akumo sau nedėsiu - nelabai bus kur, po kapotu užimta, Disko miegot reiks, teks apsieiti kol kas.

Programėlės draftą turiu kažkur darbe matyt - ryt paieškosiu jei nepamiršiu. 
L319 V6 HSE Bonatti Grey
neVilnius

Skype: vmatas

Visureigio išskirtinė savybė - užstrigti vietoje iki kurios neprivažiuoja kiti automobiliai :)

Atsijungęs Ec

  • Gyventojas
  • ****
  • Pranešimai: 2895
  • Age: 55
  • LR dvasia: +19/-10
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #14 Įrašytas: Balandžio 14, 2015, 07:40:32 »
Bagažinės šone yra priekabos (ar kemperio) saugiklių blokas. Gal maitinimas iki jo ateina pakankamai storu laidu? Dar yra atskiras krovimo laidas nuo generatoriaus, gal ir jį galima panaudoti? Problema - plokštė valdikliui. Ant "ūsų" bus labai negražu. Turiu skaitmeninį mažą LED voltmetriuką, tai jis sau elekros sunaudoja nemežai - 9v bateriją per porą dienų nusodina
« Paskutinį kartą keitė: Balandžio 14, 2015, 07:51:31 nuo Ec »
LR Discovery 3 TDV6

Kuo geresnis visureigis tuo toliau važiuoti traktoriui :)

Atsijungęs VMatas

  • Administratorius
  • Gyventojas
  • *****
  • Pranešimai: 5407
  • LR dvasia: +38/-6
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #15 Įrašytas: Balandžio 14, 2015, 08:36:53 »
Na iš ten galima paimt nuo antro ir trečio saugiklio - laidai ten po 2.5 mm2. Tik kur patį akumą dėt klausimas, ir dar želinio reikia - rūgštinio gi bagažinėj nedėsi. O voltmetriuko reikia su skystais kristalais - tada tiek srovės neės.

Panašu kad programėlė kažkur jau pradingo :( Bet ji tikrai nesudėtinga, parašyta buvo su flowcode (http://www.matrixtsl.com/flowcode/) - tiesiog susidėlioji blokeliais algoritmą ir turi - rasiu instalerį jei reikia.
L319 V6 HSE Bonatti Grey
neVilnius

Skype: vmatas

Visureigio išskirtinė savybė - užstrigti vietoje iki kurios neprivažiuoja kiti automobiliai :)

Atsijungęs RaimisB

  • Moderatoriai
  • Gyventojas
  • ****
  • Pranešimai: 2704
  • Age: 2020
  • location: Vilnius
  • LR dvasia: +20/-19
    • www.eljunga.lt
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #16 Įrašytas: Balandžio 16, 2015, 22:06:02 »
Na iš ten galima paimt nuo antro ir trečio saugiklio - laidai ten po 2.5 mm2. Tik kur patį akumą dėt klausimas, ir dar želinio reikia - rūgštinio gi bagažinėj nedėsi. O voltmetriuko reikia su skystais kristalais - tada tiek srovės neės.

Panašu kad programėlė kažkur jau pradingo :( Bet ji tikrai nesudėtinga, parašyta buvo su flowcode (http://www.matrixtsl.com/flowcode/) - tiesiog susidėlioji blokeliais algoritmą ir turi - rasiu instalerį jei reikia.

Kodel rugstinio bagazinej nedesi?  is man gerai pazistamu Volvoj - bagazinej, bemeve X5 bagazinej. Esme, kad ten statant, vienam gale alsuokliukas uzkemsamas, kitam drenazine zarnele lauk isvesta.
Defender 90 300TDI, Defender 110 TD5
www.eljunga.lt

Atsijungęs VMatas

  • Administratorius
  • Gyventojas
  • *****
  • Pranešimai: 5407
  • LR dvasia: +38/-6
Re: Elektra ekspediciniame automobilyje
« Atsakyti #17 Įrašytas: Balandžio 16, 2015, 22:16:06 »
Tas aišku ir suprantama - bet man visai nepatiks kai akumo kampas remsis į šoną naktį miegant. O įkišti    protingon vieton nelabai minčių yra kol kas. Be to ir nematau ypatingo poreikio dideliam elektros suvartojimui stovykloje, bent kol kas.
L319 V6 HSE Bonatti Grey
neVilnius

Skype: vmatas

Visureigio išskirtinė savybė - užstrigti vietoje iki kurios neprivažiuoja kiti automobiliai :)