Taigi, važiuojame į kelionę ir norime kad kelionė būtų maloni ir patogi. Esame jau sugadinti civilizacijos ir be daudelio daiktų nebegalime apsieiti - o tie daiktai reikalauja elektros energijos. Trumpas sąrašėlis:
Elektrinė gervė (jei yra);
Oro kompresorius;
12V/220V invertorius;
Šaldytuvas(jei yra);
Dušas;
Kompiuteris (o gal ir ne vienas);
Įvairūs pakrovėjai(fotoaparatams, racijoms, GPS imtuvams ir pan.);
Barzdaskutė (jeigu reikia);
Apšvietimas stovykloje;
Įrankiai technikos remontui;
Didelės galios muzikos įranga (jei kam to reikia);
....
Kad nenaudoti pagrindinio akumuliatoriaus energijos kelionėms parengti visureigiai labai dažnai turi antrą akumuliatorių - esant toli nuo kelių galima maitinti visą papildomą įrangą ir be problemų užvesti variklį nuo pagrindinio akumuliatoriaus. Jei iškrautume pagrindinį akumuliatorių papildomai įrangai maitinti, rizikuotume pasilikti toli nuo civilizacijos ilgam... Jei automobilyje yra elektrinė gervė, tai antras akumuliatorius yra tiesiog būtinas. Tačiau vien pastatyti antrą akumuliatorių ir sujungti jį lygiagrečiai su pagrindiniu neužtenka, nors kai kurie automobiliai turi jau gamykloje instaliuotus 2 akumuliatorius.
Deja, šis sprendimas be papildomų priemonių yra neoptimalus dėl kelių priežasčių:
Kaip žinia, akumuliatoriai eksploatavimo metu sensta ir jų parametrai kinta. Dėl to keičiasi pakrauto akumuliatoriaus įtampa (įtampa, kuri yra ant akumuliatoriaus gnybtų, kai pakrovėjas yra atjungtas) - normaliai yra maždaug 12.4-12-6 V. Jei dviejų lygiagrečiai sujungtų akumuliatorių įtampa yra skirtinga (o taip bus praktiškai neišvengiamai), vienas akumuliatorius iškraudinės kitą, ir po kurio laiko mes turėsime tik vieną pakrautą akumuliatorių Nr.1( tą, kurio įtampa yra mažesnė). Dar daugiau, laikui bėgant nuolat iškraudinėjamas Nr.2 sens greičiau, jo parametrai ir krūvio laikymo laikas degraduos, ir jau akumuliatorius Nr. 2 po trumpo laiko išjungus degimą pradės iškraudinėti akumuliatorių Nr. 1. Šito proceso rezultatas - dviejų akumuliatorių pakeitimas naujais greičiau nei naudotume tik vieną, bei galimybė po nakties neužsivesti kai labiausiai to reikia.. Ir čia nekalbame apie tai, kad mes patys dar naudojame energiją iš akumuliatorių!
Kitas momentas - du lyiagrečiai sujungti akumuliatoriai sukuria dvigubą apkrovą generatoriui. Jei tai gamyklinis sprendimas, tai generatorius yra tam numatytas. Jei ne, galime turėti problemų, tokių kaip sudegę diodai arba relė-reguliatorius. Galima, jei tai įmanoma, pakeisti generatorių galingesniu, arba pastatyti papildomą generatorių, tačiau tai nepašalina pirmos problemos.
Na gerai - mūsų akumuliatoriai yra nauji, krūvį dar laiko ir pernelyg greitai neiškrauna vienas kito. Įsirengėme stovyklą, pasigaminome vakarienę, susėdome prie stalo, alus, dar kas nors, ir vakaras tapo jaukus ir mielas. Apšvietimas, muzika, ir laikas bėga nepastebimai - o kas nuėjo miegoti paskutinis ir kada - nežinia. Rytą reikia užsivesti - ogi abu akumuliatoriai jau iškrauti... Gerai jei automobilis ne vienas ir esame netoli nuo kelio - o jei vieni ir miško glūdumoje?
Taigi, dėl šių išvardintų priežasčių ekespedicinio automobilio akumuliatorius BŪTINA atskirti vienas nuo kito - pagrindinis akumuliatorius naudojamas TIK variklio ir kitų automobilio sistemų reikmėms, pagalbinis - tik pagalbinės įrangos maitinimui, bei gali būti panaudotas variklio užvedimui, jei dėl kokių nors priežasčių pagrindinio akumuliatoriaus krūvio nepakanka (pvz., dėl šalčio). Kaip tai padaryti?
Jungiklis(pvz., masės išjungėjas), kuriuo prijungiame papildomą akumuliatorių krovimui, kai pagrindinis jau pasikrovė. Nepatogu ir nepraktiška, nes visų pirma, lengvai galima pamiršti, o antra - reikia turėti voltmetrą, kad kontroliuoti įtampą.
Automatinis sprendimas už vienokią ar kitokią pinigų sumą (1 pav.), pvz.:
http://www.traxide.com.au/trax1sc80_2.html,
http://www.pplmotorhomes.com/parts/rv-converters/dual-battery-isolator.htm,
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=battery+isolator. Sprendimo ilgaamžiškumas ir patikimumas priklausys nuo to, koks komutuojantis elementas bus panaudotas įrenginyje. Ganėtinai dažnai tai bus didelės srovės relė, kuri tačiau nėra labai ilgaamžė, kai įkrovimo metu srovės siekia keliolika - keliadešimt amperų (priklausomai kaip labai iškrautas pagalbinis akumuliatorius). Pagalbinio akumuliatoriaus įkrovimo metu bus naudojama ne tik generatoriaus, bet ir pagrindinio akumuliatoriaus energija, todėl relė suveikinės, kai įtampa ant pagrindinio akumuliatoriaus nukris, kad jį vėl pakrauti - tokia komutacija dėl kibirkščiavimo kontaktų gyvenimo laiko tikrai neprailgins.

1 pav. Automatinis akumuliatorių atskyrimas
Pasirinkimas čia priklauso nuo automobilio savininko, jo finansinių galimybių, sugebėjimo pačiam kažką pasidaryti ir t.t.
Dar vienas svarbus momentas - instaliacija automobilyje, nes srovės vartotojai dažniausiai turės būti sukoncentruoti bagažinės pusėje. Aišku, navigatorius ir videoregistratorius (jei tokį turime), maitinsis iš lizdo ties vairuotoju/keleiviu. Tačiau visi kiti lizdai, laidai ir įrenginiai turi būti kitoje vietoje, kad vairuotojui nebūtų trukdoma. Be to, jei planuojame važiuoti per brastas, turime pagalvoti ir apie tai, kad galime salone turėti vandens - todėl tiek lizdai, tiek įrenginiai turi būti maksimaliai galimame aukštyje, kad sumažinti jų paskendimo tikimybę.
Visų šių pamastymų rezultas - schema, parodyta 1 pav. ir maitinimo skydas, parodytas 2 pav. Kai bus pavasaris ir bus šilta, instaliuosiu skydą automobilje ir tada atsiras dar vienas paveiksliukas.
Trumpai apie skydą - jo paskirtis turėti vieną tvarkingą vietą visų elektros energijos vartojų pajungimui bagažinėje (oro kompresorius, invertorius, įvairus pakrovėjai, dušas ir pan.). Voltmetras yra skirtas kontroliuoti tiek pagrindinio, tiek ir pagalbinio akumuliatoriaus būseną stovyklavimo metu. Mikrokontroleris U1 ir MOSFET tranzistorius Q1 atlieka baterijų izoliatoriaus vaidmenį. Kai degimas yra įjungtas (variklis užvestas) kontroleris seka pagrindiniio akumuliatoriaus būseną, tik jam pasikrovus atidaromas MOSFET tranzistorius ir pagalbinis akumuliatorius irgi prijungiamas krovimui. Šio sprendimo privalumas - nėra kontaktų kibirkščiavimo, dėl to jis yra ilgaamžiškesnis, yra darbo režimo indikacija. Be to, per didelės galios Šotkio diodą (400A) D2 pagalbinis akumuliatorius automatiškai prijungiamas lygiagrečiai pagrindiniam variklio užvedimo metu, taip palengvinant užvedimo procesą šaltu metų laiku. Tikiuosi, kad šis sprendimas pagelbės man visose kelionėse bei žiemą, kai bus labai šalta

2 pav. Akumuliatorių atskyrimas ir maitinimo skydas - schema.
3 pav. Maitinimo skydas.